2003

Indhold

Dexter Gordon – Content and introduction

Jazz – a musical language
When listening to the duet between Charles Mingus and Eric Dolphy on “What Love” it soon becomes obvious that there is more at stake here than just music. During Eric Dolphy’s solo Mingus enters on bass and goes into a dialogue with Dolphy’s bass-clarinet, and gradually this conversation develops into a regular verbal fight with Mingus in the role of the aggressive masculine voice and Dolphy as his hysterical and sobbing female counterpart. This whole event is clearly not to be understood purely as music, but rather as a veritable verbal argument.
Ophav: Mortensen, Tore
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 2003 – 1
Side: 1 – 7
Korrekturlæst: ja
Type: indholdsfortegnelse
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Dexter Gordon’s tenor sax style

The first musical foundation, learning theory
When Dexter joined The Lionel Hampton Big Band in 1940 he was still attending Jefferson High School in Los Angeles. For a young boy, only 17 years of age, to be joining the band of one of the most exposed and popular musicians of that time, Dexter certainly must have had solid instrumental skills and knowledge of elementary theory already at that time.
Ophav: Mortensen, Tore
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 2003 – 1
Side: 8 – 101
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Rhythm & Blues

En stilhistorisk gennemgang af 1950′ernes afro-amerikanske rhythm & blues
I juni 1949 indførte musikmagasinet Billboard, uden nærmere argumentation, termen rhythm & blues (R&B) i sine populære hitlisteoptegnelser. R&B var en samlende term for den populærmusik, der blev udført af afro-amerikanske kunstnere med henblik på distribution på det afro-amerikanske marked. Der herskede sidst i 1940′erne en vis forvirring omkring termen på netop den afro-amerikanske populærmusik. Store pladeselskaber (majors) som Decca og RCA-Victor kaldte musikken sepia, mens MGM foretrak ebony. Blandt de mange små uafhængige pladeselskaber, der dominerede det afro-amerikanske marked, havde R&B termen allerede været brugt i flere år. Alle disse betegnelser ansås dog for at være mindre belastende og mere tidssvarende end den oprindelige term race records.
Ophav: Christensen, Torben
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 2003 – 1
Side: 102 – 143
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Soul

Stilanalyser og idéer til arrangement i southern soul stilen
Kultfilmene “Blues Brothers”, “Blues Brothers 2000″ og “Commitments” var med ca. 10 års mellemrum kraftigt medvirkende til på ny at sætte fokus på soulmusikkens kvaliteter. Filmene fortæller en historie om et band i henholdsvis Chicago og Dublin og deres genvordigheder med at skabe en eksistens som musikere med et repertoire primært af southern soul fra 60′erne. Hvad filmene ellers bygger på af afvæbnende humor, action, fremragende miljøbeskrivelser etc., vil vi ikke komme ind på her, men blot nævne at de via nye men stadig autentiske genindspilninger af gamle soulnumre både afslører sangenes overraskende slidstyrke og samtidig fremmer forståelsen for den musik, filmene i så høj grad er bygget op omkring.
Ophav: Bach, Gert, Christensen, Torben
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 2003 – 1
Side: 144 – 276
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.