1993

Indhold

Forord og indholdsfortegnelse

Ophav: Hansen, Finn Egeland
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 – 1
Side: 169 – 170
Korrekturlæst: ja
Type: indholdsfortegnelse
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Formproblemet i Bachs fugaer

- belyst gennem C-mol fugaen, Wohlt Kl. bd.1
I lærebøgerne om Bachs fugastil er detaljeme i alt væsentligt velbeskrevne, således at tilegnelsen af satsarbejdets teknik som regel forløber forholdsvist smertefrit. Anderledes forholder det sig med proportioneringerne, altså med formen, hvor man i højere grad er “på Herrens mark”. Og det skyldes ikke blot den utrolige mangfoldighed, men også, at fugaens formverden endnu ikke synes at have fået sin adækvate, teoretiske udlægning. Der er stadig en tendens til at analysere formfænomenet statisk, og dermed beskrive selv de mest dynamiske udviklingsfomer, hvortil Bachs fugaer åbenlyst hører, som var de kædeformer; gennemførings”kasser”, hægtet sammen af mellemspil.
Ophav: Wang, Peter
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 – 1
Side: 171 – 179
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Rockanalysens parametre II

Rytmik
Rockmusikkens primære funktion og eksistensberettigelse har altid været at fungere som teenage generationens dansemusik. Kropsbevægelserne og dansetrinene i modedansene har ændret sig fra generation til generation, og ændringerne er sket i takt med rockens musikalske udvikling.
Ophav: Mortensen, Tore
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 - 1
Side: 181 – 197
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Otto Mortensen

- En værkfortegnelse
Ophav: Mortensen, Tore
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 – 1
Side: 198 – 198
Korrekturlæst: ja
Type: foromtale
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

En musikalsk spøg

- el. Claus Nielsen Schalls symfoni (re)visited
Mit personlige kendskab til Schalls symfoni skriver sig fra begyndelsen af 1980eme. Jeg osede i en sommerferie i Danmarks Lærerhøjskoles plade- og båndsamling for at finde egnet stof til efterårets undervisning i musikkundskab på cand.pæd.-studiet. Perioden var den wienerklassiske, og jeg ledte særligt efter noget dansk. I båndsamlingen fandt jeg et en symfoni i B-dur af Claus Nielsen Schall, kopieret efter en radiooptagelse med Randers Byorkester og Lavard Friisholm.
Ophav: Hansen, Finn Egeland
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 – 1
Side: 199 – 211
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.

Strukturrelationer mellan musik och bilder i musik video 1

Under loppet av det senaste årtiondet har litteraturen kring musikvideo vuxit till en avsevärd omfattning. Mitt motiv for ytterligare ett bidrag till denna litteratur, trots att ämnet kan tyckas redan uttömmande behandlat, är att arbeten med musiksemiotiska infallsvinklar ännu är sällsynta inom detta omräde. Pop- och rockmusiken har förvisso alltid genomsyrats av socialt bestämda meningsinnehäll, till den grad att en autonom musikestetik framstår som klart otillräcklig for an förklara dess betydelse; i vilken utsträckning och hur denna betydelse är förbunden med specifika musikaliska strukturer i sig är dock fortfarande till stor del outforskat. Enligt min mening är musikvideon mähända mindre intressant som ett fenomen i sig själv an som källmaterial for en “empirisk populärmusiksemiotik” med syfte att belysa mer allmänt verksamma signifikationsprocesser. Vidare kan hävdas att musikvideons typiska kännetecken bättre kan förklaras på basis av en förståelse av populärmusikens syntaktiska karakteristika än av de för närvarande gängse teorierna kring postmodernism. De sistnämnda framstår som problematiska inte bara på grund av sin spekulativa och obelagda karaktär vad gäller mediareceptionsprocesser.
Ophav: Björnberg, Alf
Tidsskrift: Col Legno
Årgang/Hæfte No.: 1993 – 1
Side: 213 – 239
Korrekturlæst: ja
Type: artikel
Rettigheder: Denne tekst er ophavsretsmæssigt beskyttet og yderligere offentliggørelse må ikke ske uden forfatterens og udgiverens tilladelse.